Home » Bordspellen » De top 10 leukste bordspellen voor kinderen
bordspel kinderen

De top 10 leukste bordspellen voor kinderen

Bordspellen zijn de ideale manier om de tijd met je kind of kinderen te besteden.  In deze blog bespreken we de top 10 bordspellen voor kinderen. Er is een variatie van leuke spellen en waar kinderen iets van kunnen leren!

1. Monopoly Junior

Monopoly Junior is een vereenvoudigde versie van het klassieke Monopoly-spel, speciaal ontworpen voor jonge kinderen. Het spel introduceert hen op een speelse manier in de wereld van geldbeheer en vastgoed. Met zijn kleurrijke ontwerp en aangepaste spelregels is het een ideale keuze voor kinderen vanaf 5 jaar.

 

Hoe het spel werkt

In Monopoly Junior beginnen spelers met een vast bedrag aan Monopoly-geld. Ze gooien om de beurt met de dobbelsteen en verplaatsen hun pion over het bord. Onderweg kopen ze eigendommen zoals ijssalons en speelgoedwinkels, betalen ze huur en kunnen ze kansenkaarten trekken. Het spel maakt gebruik van eenvoudige geldbedragen en begrijpelijke transacties, perfect voor jonge spelers.

 

De spelregels

  1. Start: Elke speler kiest een pion en ontvangt een vastgesteld startkapitaal.
  2. Kopen van eigendommen: Wanneer een speler op een ongekocht eigendom landt, mag hij/zij dit kopen en ontvangt de eigendomskaart.
  3. Huur betalen: Als een eigendom al bezit is, moet de speler die erop landt huur betalen aan de eigenaar.
  4. Kanskaarten: Deze kunnen zowel positieve als negatieve verrassingen bevatten, zoals geld winnen of betalen.
  5. Vrij parkeren: Een veilige plek waar niets gebeurt.
  6. Naar de gevangenis: Spelers kunnen naar de gevangenis gestuurd worden, waar ze moeten wachten tot ze een dubbel gooien of een kaart trekken om eruit te komen.

Hoe het spel eindigt

Het spel eindigt wanneer alle eigendommen verkocht zijn en een speler niet genoeg geld heeft om de huur te betalen of een boete van een kanskaart te voldoen. De speler met het meeste geld en eigendommen op dat moment wordt uitgeroepen tot winnaar.

 

Voor een gedetailleerde uitleg van de spelregels, bezoek de pagina ‘Monopoly Junior spelregels‘. Hier vind je alles wat je nodig hebt om een expert in Monopoly Junior te worden en samen met je kinderen uren speelplezier te beleven!

2. Ticket to Ride: Mijn Eerste Reis

Ticket to Ride: Mijn Eerste Reis is een toegankelijke introductie tot de populaire Ticket to Ride-serie, speciaal ontworpen voor kinderen vanaf 6 jaar. Dit spel combineert eenvoudige regels met boeiende strategische elementen, waardoor het een uitstekende keuze is voor jonge spelers. Kinderen leren over geografie en planning terwijl ze treinroutes over een kaart van Europa of Noord-Amerika bouwen.

 

Hoe het spel werkt

Spelers verzamelen treinkaarten van verschillende kleuren en gebruiken deze om treinroutes tussen steden op het speelbord te claimen. Elke speler krijgt aan het begin van het spel twee tickets met bestemmingen die ze moeten verbinden door treinroutes te bouwen. Het spel stimuleert kinderen om vooruit te plannen en strategisch te denken over de beste routes.

 

De spelregels

  1. Treinkaarten trekken: Aan het begin van hun beurt trekken spelers twee treinkaarten van de stapel of de open rij kaarten.
  2. Routes claimen: Door kaarten van dezelfde kleur in te leveren, kunnen spelers een route tussen twee steden claimen en hun treintjes op het bord plaatsen.
  3. Tickets voltooien: Het doel is om de steden op je tickets met treinroutes te verbinden. Voltooide tickets leveren punten op.
  4. Langste ononderbroken route: Extra punten worden toegekend aan de speler met de langste aaneengesloten treinroute.
  5. Treinkaarten kiezen: Spelers kunnen kiezen tussen het trekken van treinkaarten of het claimen van routes. Ze moeten strategisch kiezen wat het beste is voor hun routeplanning.

Hoe het spel eindigt

Het spel eindigt wanneer een speler zijn laatste treintje op het bord heeft geplaatst. Vervolgens worden de punten geteld, inclusief punten voor voltooide tickets en de langste aaneengesloten route. De speler met de meeste punten wint het spel.

 

Voor meer informatie over hoe je dit spannende treinavontuur kunt spelen, bezoek de pagina ‘Ticket to Ride: Mijn Eerste Reis spelregels‘. Hier vind je een uitgebreide handleiding om je te helpen bij het opzetten en spelen van het spel, zodat je klaar bent voor een geweldig treinavontuur met je kinderen!

3. Carcassonne Junior

Carcassonne Junior is een kindvriendelijke variant van het populaire bordspel Carcassonne. Het is speciaal ontworpen voor kinderen vanaf 4 jaar en biedt een eenvoudige, maar boeiende introductie tot de wereld van tegellegspellen. In dit spel bouwen spelers samen aan een middeleeuws landschap door het plaatsen van landtegels, waarbij ze wegen en steden vormen. Het doel is om als eerste al je volgelingen op het bord te plaatsen.

 

Hoe het spel werkt

Spelers trekken om de beurt een landtegel en plaatsen deze aan het reeds gevormde landschap. De tegels bevatten verschillende elementen zoals wegen, steden en weiden. Spelers moeten de tegels zo plaatsen dat ze passen bij de reeds gelegde tegels. Vervolgens kunnen ze een van hun volgelingen op een weg of in een stad plaatsen op de zojuist gelegde tegel.

 

De spelregels

  1. Tegel trekken: Aan het begin van je beurt trek je een nieuwe landtegel.
  2. Tegel plaatsen: Leg de getrokken tegel aan het bestaande landschap. De tegel moet passen bij de aangrenzende tegels.
  3. Volgeling plaatsen: Na het plaatsen van een tegel mag je een volgeling plaatsen op een weg of in een stad op die tegel.
  4. Volgeling terugkrijgen: Wanneer een weg of stad voltooid is, krijgt de speler die daar een volgeling heeft staan deze terug.
  5. Punten scoren: Spelers scoren punten voor het voltooien van wegen en steden. De speler met de meeste punten wint.

Hoe het spel eindigt

Het spel eindigt wanneer alle tegels geplaatst zijn. De speler die als eerste al zijn of haar volgelingen op het bord heeft kunnen plaatsen, wint het spel. Als geen van de spelers dit bereikt, wint de speler met de meeste voltooide projecten en dus de meeste punten.

 

Voor meer details over het spel en de volledige spelregels, bezoek de pagina ‘Carcassonne Junior spelregels‘. Hier vind je alles wat je nodig hebt om te beginnen met bouwen en te genieten van het avontuur in de wereld van Carcassonne Junior!

4. Dokter Bibber

Dokter Bibber is een spannend en educatief spel dat geschikt is voor kinderen vanaf 4 jaar. Het spel combineert plezier met de ontwikkeling van fijne motoriek en hand-oogcoördinatie. Spelers nemen de rol van chirurg op zich en moeten voorzichtig verschillende objecten uit het lichaam van de patiënt verwijderen zonder de zijkanten te raken.

 

Hoe het spel werkt

Bij Dokter Bibber gebruiken spelers een pincet om voorwerpen, zoals ‘een gebroken hart’ of ‘vlinders in de buik’, uit het lichaam van de patiënt te verwijderen. Elk voorwerp ligt in een specifieke uitsparing. De uitdaging is om deze voorwerpen te verwijderen zonder de randen van de uitsparing aan te raken, want dan gaat de neus van de patiënt rood oplichten en trilt het spelbord.

 

De spelregels

  1. Voorbereiding: Plaats alle voorwerpen in de bijbehorende uitsparingen op het spelbord.
  2. Beurt: Spelers gooien om de beurt met de dobbelsteen of draaien aan een wiel (afhankelijk van de versie) om te bepalen welk voorwerp ze moeten verwijderen.
  3. Operatie: Gebruik het pincet om het voorwerp voorzichtig uit de uitsparing te halen.
  4. Fout: Als een speler de rand van de uitsparing aanraakt, licht de neus van de patiënt op en is de volgende speler aan de beurt.
  5. Punten scoren: Succesvol verwijderde voorwerpen leveren punten op.

Hoe het spel eindigt

Het spel eindigt wanneer alle voorwerpen zijn verwijderd. De speler die de meeste voorwerpen succesvol heeft verwijderd zonder de randen aan te raken, wint het spel.

 

Voor een gedetailleerde uitleg van de spelregels en tips voor een succesvolle ‘operatie’, bezoek de pagina ‘Dokter Bibber spelregels‘. Hier vind je alles wat je nodig hebt om te starten met dit spannende en leerzame spel. Veel plezier met opereren!

5. Keezenspel

Het Keezenspel, een traditioneel Nederlands bordspel, combineert elementen van het bekende Mens-erger-je-niet en het kaartspel Pesten. Dit spel is geschikt voor spelers vanaf 6 jaar en biedt een unieke mix van geluk, tactiek en gezelligheid. Het is een ideaal spel voor families en vriendengroepen, waarbij het niet alleen gaat om het spel zelf, maar ook om de interactie tussen de spelers.

 

Hoe het spel werkt

Elke speler of team krijgt pionnen en kaarten. Het doel van het spel is om, net als bij Mens-erger-je-niet, je pionnen rond het bord te bewegen en ze veilig in je ’thuishonk’ te krijgen. De twist zit hem in het gebruik van kaarten in plaats van een dobbelsteen om te bepalen hoe je je pionnen verplaatst. Sommige kaarten hebben speciale acties, vergelijkbaar met het kaartspel Pesten.

 

De spelregels

  1. Kaarten trekken: Aan het begin van hun beurt trekken spelers een kaart.
  2. Pionnen verplaatsen: Spelers gebruiken de kaarten om hun pionnen te verplaatsen. Elke kaart heeft een specifieke actie, zoals het aantal stappen vooruit, het slaan van een andere pion, of het wisselen van plaats.
  3. Slaan van pionnen: Als je op een veld komt met een pion van een tegenstander, sla je deze pion terug naar start.
  4. Thuishonk bereiken: Het doel is om al je pionnen in het thuishonk te krijgen. Dit vereist nauwkeurige planning en soms samenwerking met teamgenoten.

Hoe het spel eindigt

Het spel eindigt wanneer een speler of team al hun pionnen in het thuishonk heeft gebracht. Deze speler of team wordt dan uitgeroepen tot winnaar. Het Keezenspel is niet alleen een spel van geluk maar vereist ook strategisch denken en kan onverwachte wendingen hebben door de interactie tussen de spelers.

 

Voor meer informatie over de regels en strategieën van het Keezenspel, bezoek de pagina ‘Keezenspel spelregels‘. Ontdek hoe je dit spannende en gezellige spel kunt spelen en maak je klaar voor een avond vol plezier en hilariteit!

6. Wie is het

‘Wie is het?’ is een klassiek raadspel dat al decennia lang kinderen en volwassenen over de hele wereld vermaakt. Geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar, biedt dit spel een leuke manier om logisch denken, geheugen en deductieve redeneervaardigheden te ontwikkelen. Spelers stellen vragen om de identiteit van het geheime personage van de tegenstander te onthullen.

 

Hoe het spel werkt

Elke speler kiest een kaart met een personage en plaatst deze in een houder zodat alleen zij het kunnen zien. Het speelbord bevat een reeks afbeeldingen van verschillende personages. Spelers stellen om de beurt ja-of-nee-vragen over het uiterlijk van het personage van de tegenstander, zoals “Heeft jouw personage blond haar?” of “Draagt jouw personage een bril?”. Na elk antwoord sluiten spelers personages uit die niet overeenkomen met de verkregen informatie.

 

De spelregels

  1. Personage kiezen: Aan het begin van het spel kiest elke speler in het geheim een personage.
  2. Vragen stellen: Spelers stellen om de beurt een vraag die met ja of nee beantwoord kan worden.
  3. Personages elimineren: Na elk antwoord klap je de afbeeldingen van personages die niet voldoen aan de criteria naar beneden.
  4. Radenvan het personage: Je mag op elk moment tijdens je beurt proberen het personage van de tegenstander te raden. Als je dit correct doet, win je het spel.

Hoe het spel eindigt

Het spel eindigt zodra een speler correct raadt welk personage de tegenstander heeft gekozen. Dit vereist zorgvuldige deductie en aandacht voor details. ‘Wie is het?’ is een snel en spannend spel dat zorgt voor veel interactie en plezier tussen spelers.

 

Voor een volledige uitleg van de spelregels en tips voor het stellen van slimme vragen, bezoek de pagina ‘Wie is het? spelregels‘. Ontdek hoe je dit intrigerende raadspel kunt meesteren en bereid je voor op urenlang speelplezier met vrienden en familie!

7. 4 op een Rij

4 op een Rij is een tijdloos en populair strategisch spel dat spelers van alle leeftijden aanspreekt, bijzonder geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Dit eenvoudige, maar uitdagende spel vereist strategisch inzicht en vooruitdenken, terwijl het doel eenvoudig blijft: wees de eerste die vier van je gekleurde schijven op een rij krijgt, horizontaal, verticaal of diagonaal.

 

Hoe het spel werkt

Het spel bestaat uit een verticaal bord met meerdere kolommen en rijen waarin spelers om de beurt een gekleurde schijf laten vallen. Het spel vereist dat spelers niet alleen focussen op het vormen van hun eigen rij van vier, maar ook op het blokkeren van hun tegenstander om te voorkomen dat deze vier op een rij krijgt.

 

De spelregels

  1. Bord voorbereiden: Het spelbord wordt rechtop gezet met alle schijven eruit.
  2. Beurt: Spelers kiezen een kleur en laten om de beurt een schijf in een van de kolommen vallen.
  3. Strategie: Elke speler probeert vier van zijn of haar schijven op een rij te krijgen, terwijl hij of zij de tegenstander blokkeert.
  4. Vier op een Rij: De eerste speler die vier schijven op een rij krijgt, wint het spel. De rij kan horizontaal, verticaal of diagonaal zijn.

Hoe het spel eindigt

Het spel eindigt wanneer een speler vier schijven op een rij heeft of wanneer het bord vol is en niemand heeft gewonnen. In het laatste geval eindigt het spel in een gelijkspel.

 

Voor meer informatie over het spel en effectieve strategieën, bezoek de pagina ‘4 op een Rij spelregels‘. Ontdek de beste tactieken en bereid je voor op een boeiende strijd van wits en strategie met dit klassieke bordspel.

8. Muizenval

Muizenval is een uniek en interactief bordspel dat kinderen vanaf 6 jaar aanspreekt. Het combineert elementen van een bordspel met die van een constructieset, waarbij spelers samen een ingewikkeld apparaat bouwen om de ‘muizen’ van de andere spelers te vangen. Dit spel stimuleert niet alleen creatief denken en probleemoplossende vaardigheden, maar is ook een geweldige manier om de basisprincipes van mechanica en fysica te leren.

 

Hoe het spel werkt

Spelers bewegen hun muispionnen rond het bord en verzamelen kaasstukjes, terwijl ze stap voor stap een complexe muizenval opbouwen. Het apparaat bestaat uit verschillende onderdelen die samen een kettingreactie veroorzaken wanneer het wordt geactiveerd. De spanning stijgt naarmate het spel vordert en de val bijna compleet is.

 

De spelregels

  1. Bord opzetten: Aan het begin van het spel bouwen spelers de basis van de muizenval volgens de instructies.
  2. Pionnen verplaatsen: Spelers gooien de dobbelsteen en verplaatsen hun muispionnen over het bord.
  3. Val onderdelen toevoegen: Bij bepaalde vakjes op het bord voegen spelers een nieuw onderdeel toe aan de muizenval.
  4. Kaas verzamelen: Door op bepaalde vakjes te landen, kunnen spelers kaasstukjes verzamelen, die later in het spel gebruikt kunnen worden.
  5. Muizen vangen: Zodra de val compleet is, kunnen spelers deze activeren om de muizen van de tegenstanders te vangen.

Hoe het spel eindigt

Het spel eindigt wanneer alle muizen behalve één gevangen zijn in de val. De speler wiens muis als laatste overblijft, wint het spel. Muizenval is een spannend spel dat kinderen leert over oorzaak en gevolg, strategisch denken en samenwerking.

 

Voor een gedetailleerde beschrijving van hoe je het spel opzet, speelt, en de val bouwt, bezoek de pagina ‘Muizenval spelregels. Ontdek hoe je dit innovatieve en interactieve spel kunt spelen en geniet van uren speelplezier terwijl je kinderen belangrijke vaardigheden leren.

9. Doolhof

Doolhof is een fascinerend bordspel dat kinderen vanaf 7 jaar uitdaagt met een steeds veranderend labyrint. Spelers navigeren door een doolhof van beweegbare gangen in een zoektocht naar verborgen schatten. Het spel vereist strategisch denken en planning, en is perfect voor kinderen die houden van puzzels en avontuur.

 

Hoe het spel werkt

Het speelbord van Doolhof bestaat uit vaste en verschuifbare tegels die samen een labyrint vormen. Spelers trekken kaarten die aangeven welke schatten ze moeten zoeken. Tijdens hun beurt kunnen spelers een rij of kolom van het labyrint verschuiven om een pad te creëren naar de schat. Het doolhof verandert voortdurend, waardoor spelers steeds nieuwe strategieën moeten bedenken.

 

De spelregels

  1. Doolhof opbouwen: Aan het begin van het spel wordt het doolhof opgebouwd met zowel vaste als verschuifbare tegels.
  2. Schattenkaarten trekken: Elke speler trekt een kaart die de te zoeken schat aangeeft.
  3. Gangen verschuiven: Spelers verschuiven elke beurt een rij of kolom van het labyrint om een pad naar hun schat te maken.
  4. Pion verplaatsen: Na het verschuiven van het labyrint, beweegt de speler zijn of haar pion door het doolhof.
  5. Schatten vinden: De speler moet zijn pion naar de tegel bewegen die overeenkomt met de schat op hun kaart.

Hoe het spel eindigt

De speler die als eerste alle schatten vindt en terugkeert naar hun startpositie, wint het spel. Doolhof is een dynamisch en spannend spel dat inzicht en flexibiliteit vereist, omdat het labyrint voortdurend verandert.

 

Voor meer informatie over de spelregels en strategieën van Doolhof, bezoek de pagina ‘Doolhof spelregels‘. Ontdek de geheimen van het labyrint en bereid je voor op een avontuur vol verrassingen en magie!

10. Codenames

Codenames is een boeiend en intellectueel woordspel dat geschikt is voor kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen. Dit teamgebaseerde spel combineert elementen van spionage met het uitdagen van taalvaardigheden. Spelers worden verdeeld in twee teams, waarbij elk team probeert hun eigen spionnen te identificeren op basis van éénwoordige aanwijzingen van hun spionnenmeester.

 

Hoe het spel werkt

Het speelveld bestaat uit een raster van 25 willekeurige woorden die geheime agenten vertegenwoordigen. Elke spionnenmeester weet de identiteit van zijn eigen agenten en geeft aanwijzingen (één woord en een getal) om zijn teamleden naar de juiste woorden te leiden. Het getal duidt op het aantal woorden op het bord dat gerelateerd is aan de aanwijzing. Teams moeten voorzichtig zijn om geen agenten van de tegenstander aan te wijzen of op de huurmoordenaar te stuiten, wat onmiddellijk tot verlies leidt.

 

De spelregels

  1. Teams vormen: Spelers worden verdeeld in twee teams, elk met een eigen spionnenmeester.
  2. Codekaarten: Een codekaart toont welke woorden bij welk team horen.
  3. Aanwijzingen geven: Spionnenmeesters geven beurtelings aanwijzingen om hun team naar de juiste woorden te leiden.
  4. Radenvan woorden: Teamleden bespreken en raden welke woorden bij hun aanwijzingen passen.
  5. Beurten eindigen: Teams kunnen blijven raden, of hun beurt vrijwillig beëindigen.

Hoe het spel eindigt

Het spel eindigt wanneer een team alle woorden die bij hun agenten horen heeft geraden, of wanneer een team de huurmoordenaar kiest. Het team dat als eerste al hun agenten correct identificeert, wint het spel.

 

Voor een uitgebreide handleiding over hoe je Codenames speelt en voor tips om je taalvaardigheden en strategisch denken te verbeteren, bezoek de pagina ‘Codenames spelregels‘. Duik in de wereld van geheime agenten en test je woordenschat en snelle denkvermogen in dit intrigerende spel.

Tips voor het kiezen van een bordspel voor kinderen

ij het kiezen van het perfecte bordspel voor je kind zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden. Hieronder vind je uitgebreide tips om je te helpen bij je keuze:

 

  1. Leeftijd van het kind:

    • Zorg ervoor dat het spel geschikt is voor de leeftijd van je kind. Bordspellen hebben vaak een leeftijdsindicatie die helpt te bepalen of het spel te complex of juist te eenvoudig is voor je kind.
  2. Interesse van het kind:

    • Kies een spel dat aansluit bij de interesses en hobby’s van je kind. Of het nu gaat om avontuur, dieren, ruimteverkenning of magie, er is altijd wel een spel dat inspeelt op wat je kind boeit.
  3. Aantal spelers:

    • Overweeg hoeveel mensen er doorgaans meespelen. Sommige spellen zijn beter voor twee spelers, terwijl andere juist leuker zijn met een grotere groep. Denk ook aan de gezinsgrootte bij het selecteren van een spel.
  4. Speelduur:

    • De aandachtsspanne van kinderen kan beperkt zijn. Kies daarom spellen met een speelduur die past bij de concentratie van je kind. Korte spellen zijn vaak beter voor jongere kinderen.
  5. Moeilijkheidsgraad:

    • De complexiteit van het spel moet passen bij het begripsniveau van je kind. Een te moeilijk spel kan frustrerend zijn, terwijl een te makkelijk spel snel kan vervelen.
  6. Educatieve waarde:

    • Overweeg bordspellen die niet alleen leuk, maar ook leerzaam zijn. Zo zijn er spellen die rekenvaardigheden, taalvaardigheden, geheugentraining, of algemene kennis bevorderen.
  7. Fysieke activiteit:

    • Sommige bordspellen vereisen of bevatten een element van fysieke activiteit, wat geweldig kan zijn voor de motorische ontwikkeling van kinderen.
  8. Samenwerking vs. competitie:

    • Afhankelijk van wat je belangrijk vindt, kun je kiezen voor spellen die samenwerking aanmoedigen of juist een competitief element hebben. Samenwerkende spellen kunnen goed zijn voor het bouwen van teamgeest en sociale vaardigheden.
  9. Herhaalde speelbaarheid:

    • Kies spellen die leuk blijven, ook na meerdere keren spelen. Spellen met variabele uitkomsten, verschillende niveaus of uitbreidingssets houden het spel interessant.
  10. Budget en beschikbaarheid:

    • Houd rekening met je budget en de beschikbaarheid van spellen. Sommige spellen kunnen vrij duur zijn, dus het is belangrijk om een spel te vinden dat waarde biedt voor de prijs.

Bordspellen bieden een wereld van plezier, leren en familiebinding. Door een bordspel te kiezen dat past bij de leeftijd en interesses van je kind, kun je urenlang plezier beleven en waardevolle vaardigheden ontwikkelen. Veel speelplezier!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven