Home » Spelregels » Qwixx spelregels
Qwixx

Qwixx spelregels

Vandaag kijken we naar de Qwixx spelregels. Qwixx is een dynamisch en snel dobbelspel dat spelers van alle leeftijden weet te boeien. Het is een spel van geluk, tactiek en snelle beslissingen. Het doel van Qwixx is simpel: scoor zoveel mogelijk punten door getallen in verschillende kleuren aan te kruisen op je scoreblad. Lees dus snel verder over de Qwixx spelregels.

Benodigdheden voor het spelen van Qwixx

  • 6 dobbelstenen (2 witte, 1 rode, 1 blauwe, 1 groene en 1 gele)
  • Scoreblokken voor elke speler
  • Pennen of potloden

Doel van Qwixx

Het doel van Qwixx is om zoveel mogelijk getallen aan te kruisen in de vier kleurrijen (rood, blauw, groen, geel) op je scoreblad. Hoe meer getallen je aankruist, hoe meer punten je scoort.

Spelvoorbereiding

  • Plaats de dobbelstenen in het midden van de tafel.
  • Geef elke speler een scoreblok en een pen of potlood.
  • Elke speler begint het spel met nul punten.

Qwixx spelregels

  1. Het verloop van een beurt:

    • De actieve speler (degene die aan de beurt is) gooit alle zes de dobbelstenen.
    • Na het gooien kijkt de actieve speler naar de combinaties van de dobbelstenen. Dit omvat de som van de twee witte dobbelstenen en de som van één witte dobbelsteen met één gekleurde dobbelsteen.
  2. Getallen aankruisen op het scoreblok:

    • Na de worp mag elke speler (inclusief de actieve speler) één getal aankruisen op hun scoreblok. Dit getal moet overeenkomen met de som van de twee witte dobbelstenen of de som van één witte en één gekleurde dobbelsteen.
    • Het aankruisen van getallen moet in volgorde van links naar rechts gebeuren in elke kleurrij. Je mag geen getallen overslaan.
    • Voorbeeld: Als je een witte dobbelsteen met een 3 en een rode dobbelsteen met een 2 gooit, mag je een 5 in de rode rij aankruisen.
  3. Speciale regels:

    • Mislukte worpen: Als je geen enkel getal kunt of wilt aankruisen, moet je een mislukte worp aankruisen op je scoreblok. Vier mislukte worpen leiden tot het einde van het spel.
    • Rijen sluiten: Als je het uiterst rechtse getal van een kleurrij aankruist en minstens vijf getallen in die rij hebt aangekruist, sluit je die rij. Dit betekent dat niemand anders getallen in die kleur kan aankruisen.
  4. Einde van de beurt:

    • Nadat de actieve speler en alle andere spelers hun keuze hebben gemaakt, eindigt de beurt en is de volgende speler aan de beurt om te dobbelen.

Einde van Qwixx

Het einde van een spel Qwixx wordt bepaald door een van de twee volgende situaties:

 

  1. Vier mislukte worpen:

    • Wanneer een speler voor de vierde keer een mislukte worp op zijn scoreblok moet aankruisen, wordt het einde van het spel in gang gezet. Een mislukte worp ontstaat wanneer een speler in zijn beurt geen getal kan of wil aankruisen.
  2. Twee kleurrijen gesloten:

    • Een kleurrij wordt gesloten wanneer een speler het meest rechtse getal (het hoogste getal in die rij) aankruist en minimaal vijf getallen in die rij heeft aangekruist. Zodra twee van de vier kleurrijen (rood, geel, groen, blauw) gesloten zijn, eindigt het spel ook.

Scoreberekening aan het einde van het spel: 

Na het beëindigen van het spel, berekenen de spelers hun eindscore als volgt:

 

  • Score per kleurrij: De score voor elke kleurrij wordt berekend op basis van het aantal aangekruiste getallen. Er is een scoretabel op het scoreblok die aangeeft hoeveel punten elk aantal aangekruiste getallen waard is. Bijvoorbeeld, vijf aangekruiste getallen in een rij kunnen 15 punten waard zijn.
  • Strafpunten voor mislukte worpen: Elke mislukte worp is min 5 punten. Trek deze punten af van je totaalscore.
  • Totaalscore: Tel alle scores van de vier kleurrijen bij elkaar op en trek eventuele strafpunten af om je eindscore te bepalen.

Bepalen van de winnaar: 

De speler met de hoogste eindscore wint het spel. Bij een gelijkspel delen de spelers met de hoogste score de overwinning.

 

Om je nog een beter beeld van het Qwixx te krijgen kun je de volgende video bekijken:

Extra tips voor het spelen van Qwixx

ier zijn enkele nuttige tips om je spelstrategie in Qwixx te verbeteren en je kansen op winnen te vergroten:

 

  1. Begin strategisch:

    • Probeer in de vroege fasen van het spel getallen in het midden van de rijen aan te kruisen. Dit geeft je meer flexibiliteit voor toekomstige worpen.
  2. Rijen slim afsluiten:

    • Sluit rijen bewust af. Het afsluiten van een rij kan niet alleen punten opleveren, maar beperkt ook de mogelijkheden voor je tegenstanders.
  3. Let op de dobbelstenen van tegenstanders:

    • Houd de worpen en keuzes van je tegenstanders in de gaten. Dit kan je helpen inschatten welke getallen zij mogelijk zullen aankruisen en welke rijen bijna gesloten zijn.
  4. Balans tussen risico en veiligheid:

    • Neem afgewogen risico’s. Soms kan het lonen om voor een hoger getal te gaan, maar wees je bewust van het risico op een mislukte worp.
  5. Gebruik de witte dobbelstenen:

    • De witte dobbelstenen zijn flexibel en kunnen voor elke kleur worden gebruikt. Zet ze slim in om je scoreblad efficiënt in te vullen.
  6. Plan vooruit:

    • Probeer een paar worpen vooruit te denken en plan welke getallen je idealiter wilt aankruisen, afhankelijk van de kleuren die je nog open hebt staan.
  7. Voorkom mislukte worpen:

    • Wees voorzichtig met het risico op mislukte worpen, vooral later in het spel. Deze strafpunten kunnen het verschil maken tussen winnen en verliezen.
  8. Flexibiliteit:

    • Wees flexibel in je strategie. Soms kunnen de worpen van de dobbelstenen je dwingen je plan aan te passen.

Veelgestelde vragen

Als je geen passend getal kunt aankruisen, moet je een mislukte worp op je scoreblok noteren. Dit levert je aan het einde van het spel 5 strafpunten op.

Nee, in Qwixx moet je de getallen in volgorde van links naar rechts aankruisen, zonder gaten. Eenmaal overgeslagen getallen kunnen later niet meer worden aangekruist.

Het spel eindigt wanneer een speler zijn vierde mislukte worp noteert of wanneer twee kleurrijen volledig zijn afgesloten.

Een rij kan worden gesloten door het meest rechtse getal (het hoogste getal in die rij) aan te kruisen. Je moet echter minstens vijf getallen in die rij hebben aangekruist voordat je de rij kunt sluiten.

Nee, zodra een rij is gesloten, kan niemand anders meer getallen aankruisen in die kleur.

Qwixx is ontworpen voor 2 tot 5 spelers. Voor meer spelers zou je een extra set dobbelstenen en scoreblokken nodig hebben, maar houd er rekening mee dat het spel dan mogelijk langer duurt en anders kan aanvoelen.

Ja, Qwixx is een uitstekend spel om basisvaardigheden in rekenen en strategisch denken te bevorderen. Het is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.

Een gemiddeld spel Qwixx duurt ongeveer 15 tot 20 minuten, wat het ideaal maakt voor een kort spelletje tussendoor.

Dit waren de Qwixx spelregels. Bekijk ook onze blog dobbelspellen voor 2 personen voor meer leuke dobbelspellen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven