Home » Spelregels » Klask spelregels
Klask

Klask spelregels

Maak kennis met de Klask spelregels, het opwindende spel dat behendigheid, snelheid en strategie combineert. Klask, vaak beschreven als een mix tussen airhockey en tafelvoetbal, is een spel voor twee spelers dat zorgt voor urenlang vermaak. Het doel? Scoor punten door behendigheid en slimme bewegingen, terwijl je je tegenstander probeert te slim af te zijn. Lees dus snel verder over de Klask spelregels. 

Benodigdheden voor het spelen van Klask

  • Klask-spelbord: Een kleine, houten of plastic tafel met een doel aan elke kant.
  • Twee magnetische spelersstukken, elk met een stuurmagneet en een speelmagneet.
  • Drie witte magnetische ‘biscuits’.
  • Eén kleine gele bal. Een reserve is ook altijd handig voor als je er één kwijtraakt.

Doel van Klask

Het hoofddoel van Klask is om de gele bal in het doel van je tegenstander te krijgen en zo punten te scoren. Tegelijkertijd moet je voorkomen dat de bal in je eigen doel komt en manoeuvreren rond de magnetische ‘biscuits’ die op het speelveld liggen.

Spelvoorbereiding

  • Plaats het Klask-bord tussen de twee spelers.
  • Elke speler plaatst zijn speelmagneet op het bord en houdt de stuurmagneet onder het bord.
  • Plaats de drie witte magnetische ‘biscuits’ in het midden van het bord.
  • Plaats de gele bal in het midden van het bord om het spel te starten.

Klask spelregels

Hoe te spelen:

  1. Start van het spel: Een van de spelers begint door de bal naar de tegenstander te schuiven.
  2. Bewegen van de speelmagneet: Gebruik de stuurmagneet onder het bord om je speelmagneet te bewegen. Het doel is om de bal in het doel van de tegenstander te krijgen.
  3. Scoren:
    • Een speler scoort een punt wanneer de bal in het doel van de tegenstander terechtkomt.
    • Als twee van de drie ‘biscuits’ aan de speelmagneet van de tegenstander kleven, scoor je een punt.
    • Als de tegenstander zijn speelmagneet in zijn eigen doel laat vallen (Klask) of verliest, scoor je ook een punt.
    • Een overtreding, zoals het aanraken van de bal of speelmagneet met de handen, leidt ook tot een punt voor de tegenstander.
  4. Spelverloop: Na elk gescoord punt wordt de bal teruggeplaatst in het midden van het bord en begin je opnieuw.

Speciale regels:

  • ‘Biscuits’: De ‘biscuits’ mogen niet verplaatst worden tenzij ze door de speelmagneet of de bal worden geraakt.
  • Bal buiten het bord: Als de bal van het bord rolt, wordt deze weer in het midden geplaatst en hervat je het spel.
  • Speelmagneet verliezen: Als je de controle over je speelmagneet verliest en deze loskomt van de stuurmagneet, krijgt je tegenstander een punt.

Einde van Klask

Het einde van een spel Klask wordt bepaald door de score van de spelers. Hier is een gedetailleerd overzicht van hoe een spel Klask eindigt en wat er gebeurt in specifieke situaties:

 

Puntentelling:

  • Het doel van Klask is om als eerste speler zes punten te scoren.
  • Punten kunnen op verschillende manieren worden gescoord, zoals eerder beschreven: door de bal in het doel van de tegenstander te krijgen, als de tegenstander twee ‘biscuits’ aantrekt, een Klask maakt (het verliezen van de speelmagneet in het eigen doel) of een regel overtreedt.
  • Zodra een speler zes punten behaalt, eindigt het spel onmiddellijk en wordt die speler uitgeroepen tot winnaar.

Speciale omstandigheden:

  • Gelijkspel: In Klask is er geen regel voor gelijkspel. Het spel gaat door totdat een speler de benodigde zes punten behaalt.
  • Opeenvolgende rondes: Na elke ronde, waarin een punt is gescoord, wordt de bal teruggezet in het midden van het bord en beginnen de spelers opnieuw, waarbij de ‘biscuits’ ook terug worden geplaatst op hun startposities.
  • Pauzes: Tussen de rondes door mag kort gepauzeerd worden, maar de score blijft staan tot een van de spelers zes punten bereikt.
Om de Klask spelregels nog wat duidelijker voor je te maken kun je de volgende video bekijken:

Extra tips voor het spelen van Klask

Om beter te worden in Klask kun je gebruik maken van de volgende tips:

  1. Wees alert op ‘Biscuits’: Deze kleine magnetische schijfjes kunnen plotseling aan je speelmagneet vastkleven en je een punt kosten. Beweeg behendig om ze te vermijden.

  2. Controle over de bal: Oefen met het nauwkeurig sturen van de bal. Probeer de bal te raken met de rand van je speelmagneet voor meer controle en precisie.

  3. Verdedigingsstrategieën: Ontwikkel sterke verdedigingstechnieken. Wees klaar om snel terug te bewegen naar je doel om aanvallen van de tegenstander af te weren.

  4. Gebruik van snelheid: Soms is een snelle, onverwachte beweging naar voren de beste manier om een punt te scoren, vooral als je tegenstander te ver van zijn doel verwijderd is.

  5. Anticiperen op de tegenstander: Probeer de bewegingen en strategieën van je tegenstander te anticiperen. Dit kan je helpen om effectief te reageren en zelfs de strategie van je tegenstander tegen hem te gebruiken.

  6. Blijf kalm: Klask kan een snel en intens spel zijn. Het is belangrijk om kalm en gefocust te blijven, zelfs als je achter staat.

  7. Oefen balcontrole: Besteed tijd aan het oefenen van het controleren en manoeuvreren van de bal. Goede balcontrole kan het verschil maken tussen winnen en verliezen.

  8. Pas op voor Klask: Het verliezen van je speelmagneet in je eigen doel (een ‘Klask’) kan gemakkelijk gebeuren, vooral in het heetst van de strijd. Wees voorzichtig met hoe dicht je bij je eigen doel komt.

  9. Speel creatief: Wees creatief met je bewegingen en probeer onvoorspelbaar te zijn. Dit kan je tegenstander in verwarring brengen en je kansen om te scoren verhogen.

Veelgestelde vragen

Als de bal van het bord rolt of springt, plaats je deze terug in het midden van het bord en hervat je het spel vanaf daar.

Na elk gescoord punt reset je het spel door de bal terug te plaatsen in het midden van het bord en de magnetische ‘biscuits’ terug te zetten op hun aangewezen startposities.

Nee, je mag de speelmagneet alleen met de stuurmagneet onder het bord bewegen. Het direct aanraken van de speelmagneet met je handen tijdens het spel resulteert in een punt voor de tegenstander.

In Klask is er geen specifieke regel voor het gelijktijdig scoren van punten. In een dergelijke situatie wordt het punt toegekend aan de speler die volgens de spelregels het punt rechtmatig heeft gescoord.

Ja, een defensieve speelstijl is mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld dicht bij je eigen doel blijven en snelle uitvallen naar voren maken om te scoren of de bal weg te sturen van je doel.

Dit waren de Klask spelregels. Na Klask nog een leuk spel spelen? Bekijk dan de blog over bordspellen voor 2 personen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven