Home » Spelregels » Carcassonne spelregels
Carcassonne

Carcassonne spelregels

Welkom bij deze blog over de Carcassonne spelregels. Carcassonne is een populair bordspel waarbij spelers samenwerken om een middeleeuws landschap te creëren. Het spel is vernoemd naar de beroemde Franse vestingstad en combineert strategie met eenvoudige spelregels, waardoor het geschikt is voor zowel beginners als ervaren spelers. Het doel is om zo veel mogelijk punten te verzamelen door slimme plaatsing van tegels en meeples (pionnen). Lees dus snel verder over de Carcassonne spelregels. 

Benodigdheden voor het spelen van Carcassonne

  • Een set van landschapstegels met verschillende stukken van het middeleeuwse landschap.
  • Meeples in verschillende kleuren, één kleur per speler.
  • Een scorebord om de punten bij te houden.

Doel van Carcassonne

Het doel in carcassonne is om de speler te zijn met de meeste punten aan het einde van het spel. Punten worden verzameld door het succesvol plaatsen en voltooien van verschillende landschapselementen zoals steden, wegen, kloosters en weides. Hier is hoe je punten kunt scoren:

 

  • Steden: Wanneer een stad compleet is (alle muren zijn gesloten), ontvangt de speler die de stad claimt twee punten per tegel en per wapenschild in de stad. Een onvoltooide stad aan het einde van het spel levert één punt per tegel en per wapenschild op.
  • Wegen: Een weg is compleet als deze aan beide kanten wordt afgesloten door een kruising, een stad, een klooster, of een andere weg. Elke voltooide weg levert één punt per tegel op. Onvoltooide wegen leveren aan het einde geen punten op.
  • Kloosters: Voor elk klooster verdien je een punt voor de kloostertegel en elk omliggend veld (maximaal 9 punten). Kloosters die aan het einde van het spel niet volledig omringd zijn, leveren één punt op per omliggende tegel.
  • Weides: Weides worden pas aan het einde van het spel gescoord. Elke afgesloten stad die grenst aan een weide levert drie punten op voor de speler met de meeste meeples in die weide.

Spelvoorbereiding

  • Schud alle landschapstegels en plaats ze in een trekstapel.
  • Elke speler kiest een kleur en neemt de bijbehorende meeples.
  • Plaats de starttegel in het midden van de tafel.

Carcassonne spelregels

Start van het spel

  • Het spel begint met de starttegel die in het midden van de tafel wordt geplaatst. De overige tegels worden geschud en vormen een trekstapel.

 

De beurt

  • In elke beurt trekt een speler een nieuwe landschapstegel van de stapel.
  • De speler moet deze tegel aan het bestaande landschap toevoegen. De tegel moet passen; wegen moeten aansluiten op wegen, stadsdelen op stadsdelen, enz.
  • Na het plaatsen van een tegel kan de speler besluiten om één van zijn meeples op die tegel te zetten, mits het element (weg, stad, klooster, weide) nog niet geclaimd is door een andere meeple. Een meeple kan worden geplaatst op een stad, weg, klooster of weide.

 

Punten scoren

  • Wanneer een weg, stad of klooster voltooid is tijdens het spel, scoort de speler die het element geclaimd heeft onmiddellijk punten. De meeple wordt dan van het bord genomen en teruggegeven aan de speler.
  • Een weg is voltooid als deze aan beide kanten wordt afgesloten door een kruising, stad of klooster.
  • Een stad is voltooid wanneer de stadsmuren gesloten zijn zonder openingen.
  • Een klooster is voltooid wanneer alle acht omliggende tegels gevuld zijn.

 

Punten voor steden en wegen:

  • Voor elke voltooide weg ontvangt de speler één punt per tegel.
  • Voor elke voltooide stad ontvangt de speler twee punten per tegel en twee punten voor elk wapenschild in de stad.

 

Punten voor kloosters

  • Voor elk voltooid klooster ontvangt de speler negen punten, één voor elk omliggend veld inclusief het klooster zelf.

 

Weides

  • Meeples geplaatst in weides (boeren) worden niet teruggegeven aan de speler tijdens het spel en worden pas aan het einde van het spel gescoord.
  • Weides scoren punten op basis van het aantal voltooide steden die aan de weide grenzen.

Einde van Carcassonne

Het spel carcassonne eindigt wanneer alle tegels zijn geplaatst. Na het plaatsen van de laatste tegel, volgt de eindtelling om de winnaar te bepalen. Hier is hoe het einde van het spel in zijn werk gaat:

 

  • Laatste ronde: Als de laatste tegel is geplaatst, krijgt elke speler nog de kans om punten te scoren met de meeples die nog op het bord zijn.
  • Onvoltooide steden en wegen: Hoewel onvoltooide steden en wegen tijdens het spel geen punten opleveren, worden ze in deze laatste telling wel meegeteld. Voor elke onvoltooide stad ontvangt een speler één punt per stadstegel en één punt voor elk wapenschild. Onvoltooide wegen leveren één punt per wegsegment op.
  • Onvoltooide kloosters: Voor elk klooster dat niet volledig omringd is door andere tegels, ontvangt de speler één punt voor de kloostertegel en één punt voor elke aangrenzende tegel.
  • Weides: De weides worden nu gescoord. Elke afgesloten stad die grenst aan een weide levert drie punten op voor de speler met de meeste meeples in die weide. Bij een gelijk aantal meeples in een weide, ontvangen alle spelers met dat aantal de volledige punten.
  • Eindscore: Nadat alle onvoltooide elementen en weides zijn geteld, worden de scores opgeteld. De speler met de meeste punten wordt uitgeroepen tot winnaar van het spel.
  • Gelijkspel: In het zeldzame geval van een gelijkspel wint de speler met het grootste aantal voltooide projecten (steden, wegen, en kloosters).
Zijn de Carcassonne nog steeds niet helemaal duidelijk? Bekijk dan onderstaande video:

Extra tips voor het spelen van Carcassonne

Ook al weet je hoe dit bordspel voor onder andere twee personen werkt en weet je de regels wil je altijd beter worden in het spel. Gebruik hiervoor de volgende tips:

 

  • Balans tussen korte en lange termijn: Bepaal een evenwichtige strategie tussen het snel scoren van punten met wegen en steden en het investeren in langere termijn punten zoals kloosters en weides.
  • Efficiënt gebruik van meeples: Gebruik je meeples wijs. Het plaatsen van een meeple is een belangrijke beslissing; zorg ervoor dat je niet zonder meeples komt te zitten.
  • Controleer de grote steden: Grotere steden leveren meer punten op. Het kan lonend zijn om te concurreren voor de controle over een grote stad of juist een tegenstander daaruit te weren.
  • Focus op kloosters: Kloosters kunnen een stabiele bron van punten zijn. Plaats een meeple op een klooster en probeer de omliggende tegels zo snel mogelijk te vullen.
  • Slimme plaatsing van tegels: Probeer tegels zo te plaatsen dat ze niet alleen jou helpen, maar ook het moeilijk maken voor tegenstanders om hun projecten te voltooien.
  • Strategie voor weides: Weides kunnen aan het einde van het spel veel punten opleveren. Beoordeel wanneer het het beste moment is om een meeple als boer in te zetten, maar pas op dat je niet te vroeg al je meeples vastlegt.
  • Flexibiliteit in je spel: Wees flexibel in je strategieën. Soms kan het nodig zijn om je aanpak te veranderen op basis van de acties van je tegenstanders of de beschikbare tegels.
  • Observeer tegenstanders: Let op de strategieën van je tegenstanders. Dit kan je helpen om te anticiperen op hun zetten en je eigen strategie daarop aan te passen.
  • Gebruik van dubbele tegels: Dubbele tegels (met twee steden of wegen) kunnen zeer nuttig zijn om snel projecten te voltooien of om je tegenstanders te blokkeren
  • Eindsprint: Richt je in de laatste rondes van het spel op het voltooien van zoveel mogelijk projecten en het maximaliseren van punten uit onvoltooide steden en kloosters.

Veelgestelde vragen

Nee, je mag geen meeple plaatsen op een tegel waar al een ander meeple staat. Dit geldt voor alle elementen: steden, wegen, kloosters en weides.

Als wegen of steden samenkomen, worden de punten gedeeld. Als meerdere spelers hetzelfde aantal meeples op een weg of in een stad hebben, krijgen ze allemaal de volledige punten voor die weg of stad.

Weides worden gescoord aan het einde van het spel. De speler met de meeste meeples in een weide krijgt drie punten voor elke afgesloten stad die aan de weide grenst. Bij een gelijke stand krijgen alle spelers met het meeste aantal meeples de punten.

Ja, voor elk klooster dat niet volledig omringd is, ontvangt de speler één punt voor de kloostertegel en één punt voor elke aangrenzende tegel.

Een gemiddeld spel carcassonne duurt ongeveer 30 tot 45 minuten, afhankelijk van het aantal spelers en hun ervaring met het spel.

Het spel eindigt wanneer de laatste tegel is geplaatst. Daarna volgt de eindtelling waarbij onvoltooide steden, wegen, kloosters en weides worden gescoord.

Nee, een meeple keert alleen terug naar de speler als het bijbehorende element is voltooid, tenzij bij speciale regels van uitbreidingen.

Dit waren de Carcassonne spelregels. Veel speelplezier! Nog niet oud genoeg voor deze versie? Bekijk dan de Carcassonne junior spelregels

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven